درميزگردايسنابا«دانشجويان خارجي»بيان شد:
دوره آمادگي قزوين،دانشجو رابراي زندگي درفرهنگ ايراني آماده نميكند
ثبتنام متمركزشود
درايام تعطيل مشكل خوابگاه داريم
دانشجوی افغانستانی دانشگاه تربيت مدرس نيز با بيان اينكه در دوره آموزشي قزوين علاوه بر وجود محدوديتهاي فضايي، مشكلات و كمبودهاي آموزشي زبان هم وجود دارد، گفت: « براي يادگيري زبان فارسي بايد از ابزارهاي آموزشي نظير وسايل سمعي و بصري مانند فيلم، نوار و... استفاده شود.»
حفيظ الله شريعتي دانشجوي افغانستانی دكتري رشته ادبيات دانشگاه علامه طباطبایی و كارشناسي ارشد رشته ارتباطات همان دانشگاه نيز در ميزگرد ايسنا در مورد آموزش زبان فارسي به دانشجويان خارجي در دانشگاه بينالمللي قزوين، افزود: «بعضي از مشكلات يادگيري زبان فارسي به قسمت صرف و نحوي مربوط است كه به دليل عدم مهارت استادان در اين زمينهها دانشجويان خارجي به خوبي زبان فارسي را آموزش نميبينند.»
به اعتقاد وي «بايد در اين دورهها زبان فارسي معيار را آموزش داده شود نه آنكه اساتيد كه داراي لهجه مختلف تركي، لري و ... هستند زبان فارسي را به دانشجويان خارجي آموزش دهند.»
دکتر شریعتی با اشاره به عدم شناخت صحيح واج ها و اواها توسط دانشجویان خارجی از زبان فارسي در كشور ايران، اظهار كرد: «در حالي كه آموزش زبان در دوره اموزشی در قزوين پايه يادگيري زبان دانشجويان خارجي است ولي در آنجا به بخش آواشناسي توجهي نميشود و همين مساله در آينده براي دانشجويان خارجي مشكلساز است.»